Trening zastępowania agresji

Jak wyglądają zajęcia TUS?

Trening zastępowania agresji

Artykuł poniżej jest transkrypcją Podcastu dotyczącego Umiejętności Społecznych, do którego znajdziecie Państwo link pod artykułem.

Łukasz: Dzisiaj opowiemy o Treningu Umiejętności Społecznych. Będzie tu o tym w jaki sposób pracujemy, o tym na co warto w czasie treningu waszych dzieci zwrócić uwagę.

Jak wyglądają nasze zajęcia TUS? Jak prowadzimy trening z dziećmi?

Ania: Przede wszystkim są to zajęcia grupowe. Odbywają się w dwóch formach. Jedna semestralna, czyli 12 spotkań w grupie od pięciu do ośmiu osób plus dwóch trenerów 

A druga forma są to półkolonie.

Łukasz: To jest taki intensywny dwutygodniowy trening. Tam jest 10 spotkań, gdzie oprócz zajęć TUS, są też zajęcia wspomagające umiejętności społeczne. Gdzie od razu można przećwiczyć i pogłębić tą umiejętność, którą ćwiczymy danego dnia. W półkoloniach dlatego właśnie, że one są takie intensywne odbywają się codziennie w przeciwieństwie do tych zajęć semestralnych, które są raz w tygodniu, dzieci przebywają w tej grupie ze sobą dużo dłużej
 
Ania: Korzystają z tego przebywania ze sobą, bo jest to praktycznie cały dzień i są naturalne interakcje między dziećmi a pedagodzy, trenerzy są też po to, żeby zwracać na to uwagę, żeby uwypuklać te umiejętności, które były trenowane i żeby stwarzać też sytuacje w sumie naturalne, ale takie które powodują trenowanie tych umiejętności.Chcemy też, żeby w czasie tych zajęć dzieci miały frajdę. Bawiły się, poznawały się. Radość z tego, że przebywają ze sobą i zdobywają nowe umiejętności.

 

Łukasz: Też takie poczucie, że to działa. Jeżeli właśnie to przyniesie efekty w postaci dobrego wejścia w grupę treningową, te dzieci odkrywają w sobie też to, że w ich codziennym środowisku też mogą tych umiejętności używać. Dzięki temu łatwiej jest im żyć tak na co dzień

Ania: Umiejętności dopasowywane są potrzeby dzieci które są w grupie. Nie są one przypadkowe. Najpierw jest diagnoza, sprawdzanie potrzeb. Konkretnie do rodzaju grupy dopasowywane są umiejętności, które będą ćwiczone. to co potrzebują dzieci, czego im brakuje, z czym mają problemy.

Łukasz: Zajęcia mają kilka punktów według których są prowadzone. I Pierwszym punktem jest określenie umiejętności do ćwiczenia na tych konkretnych zajęciach. Po prostu.

Ania: Drugim punktem jest modelowanie umiejętności przez trenerów, pokazujemy w jaki sposób tą umiejętność ćwiczyć I jak ona wygląda jakie są etapy.

TUS to zajęcia grupowe przeznaczone zarówno dla dzieci, które pragną wzmocnić swoje umiejętności w zakresie kompetencji społecznych (również z diagnozą ZA, ADHD). Pomocne też są dla osób agresywnych, nieśmiałych, takich które mają trudności z włączeniem się w grupę, przestrzeganiem norm społecznych, adaptacją do nowych sytuacji.

Łukasz: Tutaj też trenerzy mogą odegrać taka scenkę. Trzeci i czwarty punkt czyli ustalanie zapotrzebowania na daną umiejętności i wybór głównego aktora można połączyć spokojnie w jeden punkt, bo już na samych zajęciach wybieramy osobę której jest najbardziej potrzebna dana umiejętność z całej grupy. Która ma odebrać tą scenkę.

Ania: Przygotowujemy dzieci do odgrywania scenek. W grupach z trenerami dzieci przygotowują odgrywanie scenek, ćwiczą sobie parę razy potem dopiero prezentują to przed całą grupą.  

Łukasz: Mamy wybranego głównego aktora i w dalszym etapie na albo ta osoba sobie sama dobiera z kim chce przećwiczyć albo proponujemy i pytamy czy chce z tą drugą osobą odegrać scenkę. Kolejnym punktem jest prowadzenie odgrywania scenek. Tu jeżeli już jest scenka przygotowana i dzieci zaczynają ją odgrywać to trenerzy też cały czas wspomagają żeby uniknąć jakiś takich zacięć, pokazać że wszystko idzie okej. Żeby dziecko zobaczyło że może w miarę płynnie przez tą scenę przejść.

Ania: Jak dzieci odegrają scenką, przy naszym wsparciu, to reszta grupy udziela im informacji zwrotnej. Tutaj uczymy takiej komunikacji bezpośredniej. Żeby mówili sobie wprost co się im podobało, co się nie podobało, co było dla nich ważne. Osoba która udziela informacji zwrotnej patrzy na tą osobę przekazuje ten komunikat zawierając technikę aktywnego słuchania. Tamta osoba przyjmuje ten komunikat, nawet jeśli on jest trudny, to my też modelujemy jak go można przyjąć, co z nim można zrobić i w jaki sposób on może zadziałać pozytywnie na tą osobę mimo że to jest trudna informacja. Co może zmienić w przyszłości ta osoba.

Za takie działania dzieci dostają punkty czyli takie wzmocnienia pozytywne i dzięki temu to się utrwala. To jest bardzo ważny ten moment udzielania informacji zwrotnych. Bo dzieci, które odgrywają scenki, lubią te moment. Dostają dużo pozytywnych wzmocnień od swoich rówieśników, czego często w życiu realnym nie doświadczają.

Łukasz: To, że jest udzielana informacja zwrotna przez tą część grupy która akurat nie odgrywała tej scenki to powoduje że w całym ćwiczeniu umiejętności uczestniczy dokładnie cała grupa. Ostatnim punktem, który spina naukę umiejętności na zajęciach jest wyznaczenie zadania domowego, dotyczącego danej umiejętności. Na samych zajęciach jest dużo treści, jest miejsce na ćwiczenie, ale zadanie domowe pomaga utrwalić taką umiejętność. 

Ania: Jeden bardzo ważny filar, to jest to co się dzieje na zajęciach – odgrywanie scenek, ćwiczenie, wzmacnianie dzieci w nauce umiejętności społecznych. A drugim filarem bardzo ważnymi i niezbędnym jest praca w domu i wsparcie rodzica. I bez tych dwóch filarów dziecko nie jest w stanie się dobrze nauczyć tych umiejętności i stosować je w życiu codziennym.

Łukasz: Zajęcia są skondensowane. Tam jest dużo wiedzy. I można je porównać do rzęsistego, letniego deszczu, gdzie tej wody jest dużo w krótkim czasie. A później w ciągu tygodnia tu gdzie tym drugim filarem jest rodzic to mi się kojarzy z taką ciepłą delikatną mżawką, która pozwala, żeby ta trawa, te rośliny powoli, ale cały czas nieustannie rosły.

Ania: Przedstawiliśmy Państwu schemat jak wyglądają zajęcia treningu umiejętności społecznych dla dzieci, jaki mają charakter, co jest ważne w tych zajęciach. I co jest ważne dla nas jako trenerów w prowadzeniu tych zajęć.

Łukasz: Jeśli też potrzebowaliby Państwo więcej informacji, to zapraszamy do kontaktu osobistego. Można zostawić komentarze, popytać. można się też odezwać do nas mailowo.

Dziękujemy i do usłyszenia i do zobaczenia 

Zapisz dziecko na TUS

    Dane dziecka

    Preferowana lokalizacja*

    Dane Rodzica / Opiekuna

    Łukasz Gutowski
    lukasz.gutowski@krokus.waw.pl
    No Comments

    Post A Comment